tiistai 11. helmikuuta 2020

Sanallinen vai numerot!


Oppilaiden arviointi
- on kuin seiskan poikkiviiva:

----------------------

5. elokuuta 2015

Seiska ja sen poikkiviiva!

Armon vuonna nolla neljä
Benjamin Byro Kratia,
Sini-Valko Suomalainen
jätti muutos mielessänsä
- jotain uutta tehdäksensä
seiskasta pois poikkiviivan!

Konsa homma hoidettuna
alkoi surku Suomenmaassa
vuosikymmenen savotta:

Benjamin Byro Kratia,
Sini-Valko Suomalainen
apunansa virkamiehet,
kokonainen komppania,
prikaati, divisioona,
huhki päivät pääksytysten
illat pitkät ihmetteli,
veronmaksajain iloksi
nosti kelpo korvaukset
ylitöidenkin osalta.

Niinpä vuonna kuusitoista
viiva on taas paikallansa,
seiska on taas aito seiska!

Armon vuonna viisitoista,
jottei jäisi työttömäksi,
vuosikymmenen ajaksi
Benjamin Byro Kratia,
Sini-Valko Suomalainen
väen valmiiksi varasi,
prikaatin, divisioonan
- vahvennettuina vasiten!

Oi sä surku Suomen kansa
nauruusi älä läkähdy,
vaikka tällä tietämällä
projektilla on nimenä:
- Poista seiskan poikkiviiva!

----------------------

Ennen vanhaan Suomenmaassa
oli järki vielä päässä
tuhma, kiltti, uuras, laiska,
kelpo kansakoululainen
todistukseen sai numerot,
neljän-kymmenen väliltä!

Sitten keksi herra suuri,
liekö ollut viisas nainen,
että poistukoot numerot,
- sanainen satu tilalle!

Viimein, ihan lopulta,
joku noista torveloista
älysi, jopa tokaisi,
viime hetken arviointi,
luokan kahdeksan numero,
liian myöhäinen on aivan,
kertoa kenelle vainen,
että heikko on osanta,
- peräti olematonta!

Niinpä tuo tosi älykkö,
päätä raapi ja esitti;
numerot on annettava
viimeistään, kas, kas, huhhuh,
- nelosluokan loppuessa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti